Fysiske rammer og struktur

Solsikken og Valmuen

Børnene er fordelt på disse stuer, som er aldersblandede. Vi fordeler søskende på hver sin stue.

For at skabe en ensartet struktur og trygge rammer i institutionen, tilstræber vi os efter at skabe mening og sammenhæng, for alle børn. Dette gør vi på stuerne hver dag, ved at bruge ”tavlen”. Tavlen er et redskab til at hjælpe børnene med at skabe overblik over deres dag, aktiviteterne og hvem de er i børnehave med.

Selvom vi er stueopdelt, arbejder vi meget på tværs i dagligdagen. Det betyder, at hele personalet har kendskab til alle børn, så vi sammen kan støtte op omkring det enkelte barns udvikling og trivsel.

Fællesrum

Fællesrummet er et alsidigt rum med fokus på et fleksibelt læringsmiljøet. Alle møblerne er på hjul, hvilket giver et dynamisk rum. Rummet justerer vi ud fra de valgte aktiviteter, dagligdagen byder.

For eksempel er der fokus på rytmik og dans, kan vi skubbe alle møblerne ud til siden, for at skabe masser af gulv plads. Og hvis det er storgruppen som skal arbejde med førskole-arbejde, så kan bordene i rummet bruges.

Alrum og garderobe

Rosengården har et alrum, som ligger op ad garderoben. Vi har adskilt det med en lav skillevæg, for at skabe bedre ro. Alrummet er husets midt punkt, det er her vi mødes om morgenen, for at spise morgenmad og hilse på hinanden.

Garderoben ligger også centralt i bygningen. Dette er en fordel når børnene kommer ud fra deres stuer, og let kan gå over til deres tøj uden at forstyrre hele huset.