Opstart, indkøring og overgange

Inden opstart i Børnehaven

Inden opstart får alle forældre invitation til opstartssamtale i sin e-boks (cirka 1 måned før).

I Børnehaven Rosengården er der fokus på, at det enkelte barn og den enkelte familie får en god og tryg opstart.

Med invitationen sendes blandt andet, velkomstbrev, velkomstfolder og skema med forskellige emner vi vil komme omkring ved opstartssamtalen, samt en invitation til at dagpleje eller vuggestue kan komme og besøge børnehaven inden barnet starter. I velkomstbrevet vil der altid være oplysninger om, hvilken stue barnet vil blive tilknyttet, samt hvilket bomærke, der er på barnets garderobe og skuffe.

Opstartssamtalen

Selve opstartssamtalen er tidssat til at vare 1 time, med deltagelse af forældre, pædagog og evt. pædagogisk leder.

Hvis tidligere pasning vurderer, at der skal holdes overleveringsmøde, med fokus på en god overgang, så deltager pædagogisk leder altid.

Vi er bevidste om, at det ikke blot er det nye barn der starter i børnehave - det gør hele familien.

Indkøring

Alle børn og familier er forskellige. Nogle har brug for længere tid til indkøring end andre. Vi har ikke en fast struktur for indkøring, men møder familier og børn differentieret.

Som udgangspunkt er barnet den første dag på besøg med mor eller far, anden dag prøver barnet at være der kort tid alene, måske 1-1,5 time. Og tredje dag bliver barnet og spiser frokost.

Generelt aftales indkøring lidt fra dag til dag, imellem forældre og pædagog, afhængigt af, hvordan dagen er gået.

Overgange

Vi er i Dagtilbuddet for tiden i gang med at opdatere vores samarbejdsaftale med dagplejen i Aalborg Kommune. Mere herom når den er opdateret.